3e dag - Otavalo- Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marc Boom - WaarBenJij.nu 3e dag - Otavalo- Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marc Boom - WaarBenJij.nu

3e dag - Otavalo- Quito

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

23 Oktober 2015 | Ecuador, Quito

Na het ontbijt lopen we naar de Poncho Plaza markt. De variëteit, de geur van wol en de aardige mensen. We waren aan de vroege kant zodat sommigen nog bezig waren om hun kraam in te richten. Het waren uitsluitend Indianen die daar poncho’s, sieraden, kleden, muziek en instrumenten aanbieden. Ik moest onmiddellijk aan die Robijn fleur en fijn kleurenreclame denken van Frank Govers uit de jaren 90, ook gezeten tussen de indianen. We kopen het e.e.a. en moeten natuurlijk afdingen. Dat lukt mij wel en ik wil deze mensen ook niet het vel over de neus halen. Maar als ik dan hun gezicht zie, denk ik dat ze toch tevreden zijn met mijn laatste prijs. Na onze inkopen lopen we weer terug naar het hotel en stappen in de bus. We houden een koffiestop bij “Bizcochoz Fabrico San Pedro” in Cayambe. Een bakkerij van een soort broodjes. We gezeten op zijn terras met koffie of wat Vera dronk een beker met warme drank van waarschijnlijk een soort bramen “Colada Morada”. We nemen nog een kijkje in de bakkerij waar de hele familie zit te kneden en te rollen voor het de oven in gaat. Je eet die broodjes meet een soort zachte kaas.
We vervolgen de rit met ruim twee uur rijden richting Quito.

Rond lunchtijd stoppen we in “Mitad del Mundo’(Spaans voor: Het Midden van de Wereld). Hier zijn we op het echte middelpunt van de aarde op de evenaar. Er staat een groot monument als een symbool ervan dat de Fransen ooit hebben berekend dat het hier moest. precies op 0°
Er staat hier een streep op de grond die de evenaar markeert. Na de lunch bewonderen we dit alles en doen mee met het maken van de bijzondere foto’s We staan met één been op het noordelijk halfrond staan en met uw andere been op het zuidelijk halfrond! Het schijnt ook dat je hier een kilo lichter bent dan elders op de aarde.

Nabij het monument bezoeken we het 'Inti-Nan' openluchtmuseum. Hier leren we meer over de historie van de Ecuadoranen en zijn er leuke proefjes om te bewijzen dat we ons écht precies op de evenaar bevinden. We worden door een lokale gids rondgeleid die ons wat traditionele spullen laat zien. Vervolgens doet Zij de goocheltruc met de corioliskrachten waar een afvoer aan één kant van de evenaar een linksdraaiende kolk vertoont en aan de andere kant van de evenaar een rechtsdraaiende kolk. Ze kon niets manipuleren want ze gooide eerst water uit een emmer in de bak en toen het water rustig was trok zij de stop er uit. Ook kun je een rauw ei op een spijker laten balanceren. Het lukte Vera maar lang niet iedereen.

Daarna vertrekken we naar Quito waar we rond 17.00 uur zijn. Echt een gigantische drukke stad , maar het is dan ook de hoofdstad van Ecuador. Vanavond weer met een klein groepje uit eten. Morgen reizen we weer verder.

• 24 Oktober 2015 - 22:42

Mamma:

Hallo lieve kinders, alweer 3 dagen verslag binnen uit Equador, plus fotos, wat een andere wereld toch!
    ik geniet met jullie mee hoor! Nog veel reisgenot! Mamma