6e dag - de Amazone ontdekken - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Marc Boom - WaarBenJij.nu 6e dag - de Amazone ontdekken - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Marc Boom - WaarBenJij.nu

6e dag - de Amazone ontdekken

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

26 Oktober 2015 | Ecuador, Tena

Vandaag staat de dag in het teken van de Amazone met haar unieke flora en fauna. We staan om 06.00 uur op (ja in de vakantie). We vervoegen ons om 06.30 uur bij de receptie. Dat klinkt allemaal gebouwerig maar alles is open. Zodra je het appartement verlaat ben je buiten, wel onder een dak maar aan alle kanten is het open. We trekken weer onze laarzen aan en gaan aan boord van de gemotoriseerde kano’s . Het is een half uurtje varen en gaan dan ergens weer aan de wal. Alles lijkt op elkaar in de jungle. Eerst een steile klim over een glibberig pad met af en toe van kunstmatig gemaakte treden. Het blijft uitkijken want je glijdt zo uit en dan is het diep. Eenmaal boven worden we achter een scherm gezet dat is gemaakt van gevlochten bladeren met een aantal kijkgaten. We kijken uit op een soort dal met veel bomen. We gaan hier papegaaien spotten. Eerst horen we ze alleen maar, maar ze komen dichterbij wordt ons verzekerd. En inderdaad eerst een paar en dan een groep. Ze vliegen elke keer naar een volgende boom. Het is net of ze de opkomende zon voor willen blijven want ze vliegen telkens naar een schaduwkant. Op een gegeven moment komen ze in beeld. Ik zou ze eerder halsbandparkieten noemen dan papegaaien, maar het beeld is er niet minder om. Met een telelens zijn ze goed dichterbij te fotograferen. Het jammere is dat het een soort is, dus zien ze er alle hetzelfde uit. Maar zoveel bij elkaar zie je niet in de dierenwinkel. Het is toch wel een leuk spektakel. Na een half uurtje houden we het voor gezien en beginnen aan de nu steile afdaling. We varen weer terug. Het blijft een kunst hoe die schippers laveren om in het hier en daar redelijk ondiepe water de rotsbodem proberen te ontwijken en te voorkomen dat we vastlopen. Om half acht gaan we ontbijten.

Rond half 10 gaat de groep een twee en half uur durende wandeling door de jungle maken. Nu meer een medicinale tocht. Leerzaam om te horen en te zien wat er voor geneeskrachtige planten de jungle oplevert. Wij gaan niet mee. Dat hebben we tenslotte al vaker gedaan in Brazilië en Suriname. Met de warmte en de hoge luchtvochtigheid is het bovendien best wel pittig.

De lodge heeft een redelijk groot zwembad. Uniek natuurlijk in de jungle. We gaan een rustpuntje inbouwen in deze vakantie. Het water is heerlijk. We lezen wat en gaan hangen in de hangmat en laten zo de uren verstrijken.

Wanneer we daarmee bezig zijn, komt er een pittige regenbui over. Onder de overkapping hindert dat ons niet. Na 20 minuten is het voorbij en is het wat afgekoeld.

Wanneer de groep weer terugkeert gaan we na verloop van tijd lunchen. Natuurlijk warm maar gelukkig niet al te veel. In de middag rond half drie maken we ons op voor een bezoek aan een indianendorpje Santa Barbara.

We maken kennis met de traditionele leefgewoonten van de indianen die in de Amazone wonen. De president is een jonge man van 39 met 10 kinderen. Hij vertelt een hoop en in een gemeenschappelijke woongedeelte. De vrouwen en oudere meisjes demonstreren de bereiding van voedsel. Een groep kinderen komt dansen en natuurlijk moeten we weer meedoen. Dan mogen we nog met een buis pijlen blazen op een doel en wordt iets verteld over curare, het gif voor blaaspijltjes. En wordt uitgelegd hoe ze daarmee jagen en vroeger oorlog voerden. Ook kunnen we nog speer werpen wat natuurlijk niemand lukt zoals vroeger ook al niet bij gymles op de middelbare school. Na nog wat sieraden te hebben bekeken en eventueel gekocht moeten we naar de heilige boom. Een reus van een ding. Tegen 6 uur varen we op huis aan. Twee van de groep gaan niet mee maar laten zich met een grote autoband met de stroming mee afzakken het 'tuben'. We verwachten ze over twee manden in IJmuiden.

Tijdens de avondmaaltijd loopt al het personeel in keurige oberkleding en de enige vrouw in traditionele indianenkledij. Ze doen dit omdat het onze afscheidsavond is. Na de maaltijd verdwijnt iedereen als snel naar de kamers. Het was een drukke en enerverende dag in een warm klimaat.

• 28 Oktober 2015 - 16:04

Ria Muchall:

Een gevaarlijke onderneming zo'n berg beklimmen! Schiet zeker ook niet op als je steeds weer naar beneden glijdt!!!
    Wij in Den Haag (Loosduinen) hebben ook hele kolonies halsbandparkieten! Is ooit begonnen met een raam open laten staan!!!!!
    Maar wat een prachtige natuur.
    Ria

• 03 November 2015 - 20:00

Mamma:

Hallo lieve kinders,
    dit is de 2e keer dat ik wat schrijf en hoop dat het overkomt.
    wat hebben jullie weer een prachtige reis te pakken, wat een andere wereld.
    iedere dag lees ik jullie avonturen en bekijk ook dr fotos, dat zwemmen en baden
    in dat bijna warme water is ook wat voor mij, ik heb het bijna altijd koud,
    geniet nog maar van al het moois en af en toe wat gevaarlijks.
    verder een goede terugreis gewenst.