7e dag - Amazone-Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Marc Boom - WaarBenJij.nu 7e dag - Amazone-Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Marc Boom - WaarBenJij.nu

7e dag - Amazone-Baños

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

27 Oktober 2015 | Ecuador, Baños

Om 8.30 uur worden de koffers in de kano’s geladen en wij volgen. Na een minuut of twintig varen gaan we ergens aan wal. Daar staat onze bus en begint onze rit naar het lager gelegen Baños. We zien onderweg het landschap weer veranderen van jungle naar een mooie omgeving met hoge groene bergen met aan de top de witte wolken. Een keer nog een sanitaire stop. De temperatuur is al een stuk aangenamer. Hier en daar is de overigens goede weg gerepareerd omdat hij is verzakt of weggezakt. Vermoedelijk door modderstromen of aardbevingen. Later maken we weer een stop voor een houtsnijderij waar van balsahout de bekende figuren worden uitgesneden en in felle kleuren beschilderd. Leuk om te zien en knap, maar wij hoeven het niet op de schoorsteen.
In het plaatsje Puyo gaan we lunchen.
Na een uurtje rijden stoppen we bij de spectaculaire waterval Pailon del Diablo waar we een wandeling maken van een half uur langs de randen. We maken hier fraaie foto’s van het watergeweld. Redelijk inspannend door de klimpartijen en voor Vera is er natuurlijk weer een hangbrug over een ravijn opgehangen. Maar ze gaat er overheen.

We gaan weer rijden en komen aan de rand van het plaatsje Baños. We stoppen aan de rand van een ravijn . Breed en diep. We kunnen met een kabelbaantje er overheen. Ook hier weer aan tweedehands busmotor die het geheel heen en weer trekt. Ik ga als eerste . Vera neemt bedenktijd of beter gezegd ze wil niet. Maar als de tweede lichting heen ne weer is geweest hebben twee eveneens twijfelende vrouwen haar over gehaald. Ze gaat. Het is een leuke tocht die overigens midden boven het ravijn met een schok tot stilstand komt. Maar dat blijkt gepland om foto’s te maken.

Als iedereen is geweest blijkt er ook nog een canopy te zijn. Bijna niemand wil maar ik wel. Vera heeft zo haar bedenkingen, maar ik ga . Dit keer anders dan in Costa Rica moet je nu gaan hangen als een vogel. Je kan dus niet zelf afremmen of zo. Naast mij gaat Edgar de buschauffeur. Blijkbaar voor hem de eerste keer want als een enthousiast kind geeft hij een euforisch geluid af onderweg. Met een bloedgang suizen we over het ravijn. En zien een betonblok op ons af komen maar er staat een mannetje die op het laatst aan een touw trekt en zo komen we tot stilstand. We wachten op nog twee anderen en gaan met de kabelbaan terug.

Rond zes uur komen we in ons hotel en gaan we rond 1915 uur met de groep eten in een leuk restaurantje

• 28 Oktober 2015 - 16:07

Ria Muchall:

Spectaculaire foto's, prachtige natuur, Vera trekt een heel fotogeniek gezicht en zag ik nou dat jij Mark afgevallen bent?
    Ria

• 02 November 2015 - 11:51

Venice:

Wat een mooie foto's weer allemaal.
    Maar mama, jij hoeft nooit meer te komen met dat je hoogtevrees hebt hahaha.
    Moet je kijken waar je allemaal staat en waar je foto's van maakt!
    Ik word al misselijk achter mijn computer van de hoogte. :-) Veel plezier nog even! Liefs van mij